/fi/alasivut/ajankohtaista/muistiviikko-2017-muistisairauden-monet-kasvot/

Uusimmat uutiset

Muistiviikko 2017

Muistisairauden monet kasvot

193 000 muistisairasta suomalaista – 193 000 yksilöllistä, erilaista tarinaa. Sairaus voi muuttaa elämää, mutta se ei vie elettyjä vuosia, elämänkokemusta ja persoonallisuutta. Muistisairailla ihmisillä on ääni, jonka tulee kuulua.

Tällä viikolla vietetään Muistiviikkoa teemalla Muistisairauden monet kasvot. Viikon alkajaisiksi avautuu 18.9. Muistisairauden monet kasvot -verkkosivusto: www.muistini.fi. Ääneen pääsevät muun muassa kaikista muistisairaan isänsä asioista huolehtiva 21-vuotias Senni Sivonen, Arja-vaimonsa rinnalla 13 vuotta omaishoitajana kulkenut Martti Hakala ja isänsä Alzheimer-vuosia pohtiva kirjailija Tommi Kinnunen.

Muistisairauksiin liittyy virheellisiä ennakko-oletuksia, joita verkkosivusto murtaa. Muistisairauteen kun voi sairastua monen ikäisenä. Se ei välttämättä näy ulospäin. Se ei välttämättä alkuvaiheessa edes muuta elämää kovin paljon. Ihmisestä on aina jäljellä enemmän kuin hänestä on kadonnut, muistuttaa myös kampanjan suojelija Sirpa Pietikäinen.

Muistisairauden monet kasvot -sivusto on auki myös uusille tarinoille. Kuka tahansa voi kertoa omat kokemuksensa: millaista juuri minun arkeni on muistisairauden kanssa tai muistisairaan ihmisen tukena. Samalla kun sivusto antaa kasvot sairaudelle, se muistuttaa, että muistisairas ihminen on ennen kaikkea ihminen, sairaudestaan huolimatta. Kahta samanlaista tarinaa ei ole – jokainen niistä on ainutlaatuinen.

Merja Mäkisalo-Ropponen, puheenjohtaja
Eila Okkonen, toiminnanjohtaja
Minna Hietakangas, viestintäsuunnittelija

Lisätietoja:

Ota yhteyttä, me etsimme sinulle sopivan haastateltavan. Haastattelupyynnöt ja lisätiedot:

Minna Hietakangas
viestintäsuunnittelija, Muistisairauden monet kasvot -kampanja
puh. 09 6226 2023, 050 524 2190
minna.hietakangas(at)muistiliitto.fi Muistisairauden monet kasvot -kampanja ja sen verkkosivut, sisällöntuotanto ja tiedottaminen.

Muistiliitosta ja Muistiviikosta:

Eila Okkonen
puh. 09 6226 2010, 040 455 1329
eila.okkonen(at)muistiliitto.fi Muistiliiton kehittäminen, toiminta ja hallinto sekä yhteiskuntasuhteet. Muisti-lehden päätoimittaja.

Heidi Härmä
viestintäkoordinaattori, Muisti-lehden toimitussihteeri
puh. 09 6226 2015, 044 727 8715
heidi.harma(at)muistiliitto.fi Materiaalituotanto, verkkoviestintä ja sosiaalinen media, järjestön sisäinen viestintä, mediayhteistyö.

Sivu päivitetty 18.9.2017