/fi/alasivut/ajankohtaista/muistisairaiden-ihmisten-aliravitsemus-suuri-ongelma/

Uusimmat uutiset

Muistisairaiden ihmisten aliravitsemus suuri ongelma

Lontoo, 11.2.2014

Tuoreessa raportissa todetaan muistisairaiden ihmisten aliravitsemuksen olevan suuri ongelma, ja korostetaan, että ravitsemus tulisi tunnistaa merkittäväksi muistisairaiden ihmisten hyvinvointia tukevaksi tekijäksi.

Lontoolaisen King's Collegen Global Observatory for Ageing and Dementia Care toteutti professori Martin Princen johdolla ja Muistiliiton kattojärjestö Alzheimer's Disease Internationalin (ADI) ja Compass Group:n toimeksiantamana raportin "Ravitsemus ja muistisairaudet: tutkimuskoonti".

Raporttia varten käytiin läpi olemassa olevaa tutkimusta ravitsemuksen ennaltaehkäisevistä tai riskiä kasvattavista vaikutuksista myöhäisiän muistisairautta ajatellen. Keski-iän ylipaino voi olla myöhäisiän muistisairauden riskitekijä, mutta painonlasku voi sen sijaan ennakoida muistisairauden puhkeamista ja sen etenemisen nopeutumista.

Raportissa mainitaan myös toimenpiteitä, joilla muistisairaiden ihmisten ravitsemuksellista voitaisiin tehokkaasti parantaa ruokavalion ja ruokailuympäristön muutoksilla sekä hoidosta vastaavien henkilöjen tuella ja koulutuksella.

"Aliravitsemus on iäkkäillä selkeästi ylipainoa suurempi terveysuhka, ja se on erityisen yleistä muistisairailla ihmisillä. Ravitsemuksen merkitys on laiminlyöty osa-alue tutkimuksessa, vaikka se vaikuttaa suuresti elämänlaatuun, terveyteen ja toimintakykyyn. Vaikka laihtuminen on muistisairaille ihmisille yleistä, se voidaan myös välttää. Meidän pitäisi tehdä enemmän ongelman voittamiseksi," sanoo King's Collegen professori Prince.

"Olen todella tyytyväinen raporttiin. Uskomme, että ravitsemus ja hyvinvointi ovat aiheina positiivisia tapoja tukea muistisairaita ihmisiä ja heidän läheisiään. Raportti osoittaa myös, että tarvitsemme enemmän tutkimusta ravitsemuksen merkityksestä muistisairauden ennaltaehkäisijänä," kertoo Marc Wortmann, ADI:n pääjohtaja.

Koko raportti on luettavissa ADI:n verkkosivuilla.

Raportissa suositellaan, että:

• ...ravitsemussuosituksia ja hyviä ravitsemuskäytäntöjä noudatetaan muistisairaiden ihmisten hoidossa. Tämä tarkoittaa esimerkiksi painon säännöllistä tarkkailua sekä ruokavalion, ruokailukäyttäytymisen ja ruokailussa avustamisen tarpeen arviointia.
• ...hoidosta vastaavia läheisiä ja ammattilaisia koulutetaan ja tuetaan ymmärtämään muistisairaan ihmisten ruokailuun ja ravitsemuksiin liittyviä tarpeita sekä vastaamaan niihin.
• ...kuluttajia informoidaan muistisairauksia ennaltaehkäisevinä tuotteina markkinoituihin ravintolisiin liittyvistä riskeistä ja hyödyistä.
• ...ravitsemuksen muistisairauksia ennaltaehkäisevistä ja muistin heikkenemistä hidastavista vaikutuksista tehdään enemmän tutkimusta.

Lisätietoa:

• Seil Collins Press Officer, Institute of Psychiatry, King's College London, +44 (0) 207 848 5377 / +44 (0)7718 697 176
  • Anastasia Psoma Project Officer, Alzheimer's Disease International, +44 (0) 7990 869 052

Alzheimer's Disease International

• ADI on valtakunnallinen kattojärjestö 79 muistisairausjärjestölle ympäri maailman. ADI tekee yhteistyötä mm. WHO:n kanssa visionaan parantaa muistisairaiden ihmisten ja heidän läheistensä elämänlaatua. ADI uskoo, että muistisairauksien voittamiseksi tarvitaan niin kansainvälisiä linjauksia kuin paikallistakin asiantuntemusta. Lisätietoa ADI:n verkkosivuilta: www.alz.co.uk.

King's College London Global Observatory for Ageing and Dementia Care

• The Global Observatory for Ageing and Dementia Care on perustettu 2013 tarkoituksenaan tuottaa kansainvälisesti hyödynnettävää tietoa päättäjille ja väestölle muistisairauksista. Lisätietoja: www.kcl.ac.uk/index.aspx.
Sivu päivitetty 17.2.2014