/fi/alasivut/ajankohtaista/muistiliitto-ykn-vammaissopimuksen-toimintaohjelman-valmistelussa/

Uusimmat uutiset

Muistiliitto YK:n vammaissopimuksen toimintaohjelman valmistelussa

Vammaisten henkilöiden oikeuksien neuvottelukunta VANE on laatimassa YK:n vammaissopimuksen kansallisen toimintaohjelman 2017–2019. Siinä määritellään ko. vammaissopimuksen täytäntöönpanon edistämisen keskeiset kansalliset tavoitteet, niitä edistävät keinot ja tarvittava seurantaMuistiliiton toiminnanjohtaja Eila Okkonen osallistui 21.6.2017 toimintaohjelman valmisteluun STM:n kuulemistilaisuudessa.

– Pidämme lähtökohtana sitä, että muistisairaiden henkilöiden, joilla on toimintarajoitteen johdosta vaikeuksia suoriutua elämästään, on saatava tavanomaista elämäänsä tukevia palveluja ja tukitoimia nykyisen ja tulevan vammaislainsäädännön puitteissa, korostaa Okkonen.

Tämä ei nykyisellään toteudu tasa-arvoisesti. Jatkossa on huolehdittava siitä, että myös muistisairaat saavat apua ja tukea yhdenvertaisesti.

Muistiliiton lausunto

Muistiliitto esitti lausunnossaan muistisairaiden henkilöiden näkökulmasta seuraavat asiat, jotka sopimuksen täytäntöönpanossa on tällä kaudella huomioitava:

Lisätietoa:

Merja Mäkisalo-Ropponen
Muistiliiton puheenjohtaja, kansanedustaja
merja.makisalo-ropponen(at)eduskunta.fi

Eila Okkonen
puh. 09 6226 2010, 040 455 1329
eila.okkonen(at)muistiliitto.fi Muistiliiton kehittäminen, toiminta ja hallinto sekä yhteiskuntasuhteet. Muisti-lehden päätoimittaja.

Sivu päivitetty 29.6.2017