/fi/alasivut/ajankohtaista/muistiliitto-selvittaa-tyoikaisten-muistisairaiden-kokemuksia-osallisuudesta/

Uusimmat uutiset

Vastaa kyselyyn:

Muistiliitto selvittää työikäisten muistisairaiden kokemuksia osallisuudesta

Millaisia muutoksia alle 65-vuotias ihminen kokee osallisuuden näkökulmasta sairastuttuaan muistisairauteen? Osallisuus tarkoittaa kuulumista johonkin; osallisuus on syrjäytymisen vastavoima.

Jokainen vastaus on erittäin arvokas. Kaikkien 29.2.2016 mennessä vastanneiden kesken arvotaan kylpylähotellin lahjakortti kahdelle.

Tehdään yhdessä osallisuudesta vahvaa!

Osa 1: Sähköinen kysely

Muistiliitto haluaa kuulla työikäisenä, eli alle 65-vuotiaana, muistisairauteen sairastuneiden ihmisten omakohtaisia kokemuksia osallisuudesta. Muistiliiton ja Metropolia ammattikorkeakoulun yhteistyössä tehdyn kyselyn tulokset julkaistaan loppuvuodesta 2016, ja niitä hyödynnetään osallisuuden edistämiseksi Muistiliitossa ja koko muistijärjestössä.

Kyselyyn voi vastata vain, jos itsellä on muistisairausdiagnoosi. Kyselyyn voi vastata yksin tai kirjaajan avustamana. Jos toinen henkilö kirjaa vastaukset, on tärkeää, ettei vastausten kirjaaja merkitse vastauksiin omia näkemyksiään, vaan tuo mahdollisimman aidosti esille muistisairauteen sairastuneen vastaajan oman mielipiteen.

Osasta osallisuuskyselyyn vastanneista toivotaan myös haastateltavia opinnäytetyö-tutkimukseen työikäisenä muistisairauteen sairastuneiden omakohtaisista osallisuuden (ja syrjäytymisen) kokemuksista. Sähköiseen kyselyyn vastaaminen ei tarkoita lupautumista / sitoutumista haastatteluun.

>> Tutustu tarkemmin ja vastaa kyselyyn

Osa 2: Haastattelu

Haastattelututkimuksen toteuttaa geronomiopiskelija Maarit Myllymäki Metropolia ammattikorkeakoulusta yhteistyössä Muistiliiton kanssa. Haastattelujen ajankohta sijoittuu helmi-maaliskuulle. Haastateltaviin otetaan yhteyttä myöhemmin erikseen.

Lisätietoja:

Virva Ryynänen
asiantuntija, työikäisten muistisairaiden hoito- ja palvelujärjestelmä
puh. 09 6226 2021, 050 469 6480
virva.ryynanen(at)muistiliitto.fi Alle 65-vuotiaiden (työikäisten) ja heidän perheidensä muistisairauksiin liittyvät asiat.

Kuvaa ei löytynyt.
Sivu päivitetty 3.2.2016