/fi/alasivut/ajankohtaista/muistiliitto-otti-kantaa-omaishoidon-tuesta-annetun-lain-muuttamisesta/

Uusimmat uutiset

Muistiliitto otti kantaa omaishoidon tuesta annetun lain muuttamisesta

Muistiliitto oli tänään 1.6. eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan kuultavana. Käsiteltävänä oli omaishoidon tuesta annetun lain ja eräiden muiden lakien muuttaminen (ks. Muistiliiton kannanotto kokonaisuudessaan täältä).

Keskeisimpiä muutoksia oli kolme. Lakiuudistuksessa omaishoitajille esitetään:

Muistiliitto näkee ehdotetut muutokset parannuksina. Yhtenä hyvän uudistuksen haasteena on se, että vapaaseen oikeutetut omaishoitaja eivät käytä vapaita hyödykseen. Usein syynä ovat vapaan aikaisen hoidon heikkoudet.

"Sijaishoidon tulee olla aina kuntouttavaa ja sellaista, että se tukee sairastuneen toimintakyvyn ylläpitämistä. Tämä on erityisen tärkeää, sillä muistisairaan toimintakyky heikkenee hyvin nopeasti, jo muutamassa päivässä, ja alle viikossa hän voi romahtaa", sanoo toiminnanjohtaja Eila Okkonen ja jatkaa: "Kun sijaishoito on kuntouttavaa ja aktiivista, uskaltaa omaishoitaja lähteä vapaille ja "jättää" muistisairaan sijaishoitoon."

Lisätietoja:

Eila Okkonen
puh. 09 6226 2010, 040 455 1329
eila.okkonen(at)muistiliitto.fi Muistiliiton kehittäminen, toiminta ja hallinto sekä yhteiskuntasuhteet. Muisti-lehden päätoimittaja.

Sivu päivitetty 3.6.2016