/fi/alasivut/ajankohtaista/muistiliiton-puheenjohtajasta-vuoden-venny/

Uusimmat uutiset

Muistiliiton puheenjohtaja vuoden Venny

Muistiliiton hallituksen puheenjohtajalle, kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropposelle, on myönnetty Sairaanhoitajien koulutussäätiön Venny Snellmann -tunnustuspalkinto. Muistiliitto onnittelee!

Tiedote - Suomen sairaanhoitajaliitto

Sairaanhoitajien koulutussäätiö myönsi 26.3.2014 Venny Snellman -tunnustuspalkinnon kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropposelle. Tunnustus myönnetään vuosittain merkittävästä ja vaikuttavasta kansallisesta työstä hoitotyön koulutuksen kehittämiseksi. Tunnustuksen suuruus on 5000 euroa.

Suomalaiset sairaanhoitajat ovat kautta aikain ymmärtäneet koulutuksensa kehittämisen merkityksen ammattikunnalleen. Joensuusta kotoisin oleva, vuonna 1981 sairaanhoitajaksi valmistunut Merja Mäkisalo-Ropponen on ansioitunut sairaanhoitajien kouluttajana, oppikirjojen tekijänä ja vaikuttajana. Kasassa ovat siis tämän päivän Vennyn monipuoliset ainekset.

Merja Mäkisalo-Ropponen tunnetaan vahvana hoitotyön edistäjänä ja puolestapuhujana. Hän on kirjoittanut useita puheenvuoroja, kirjoja ja artikkeleita terveyden ja näyttöön perustuvan terveydenhuollon edistämisestä sekä sairaanhoitajan koulutuksen ja työn kehittämisestä.

- Olen erittäin ylpeä ammatistani ja koen, että minua tarvitaan eduskunnassa juuri sairaanhoitajana. Katson maailmaa sairaanhoitajan silmin, aina ihmisen näkökulmasta, Mäkisalo-Ropponen sanoo.

Merja Mäkisalo-Ropposen oma ura on esimerkki jatkuvasta kouluttautumisesta ja elinikäisestä oppimisesta. Sairaanhoitajan tutkinnon jälkeen hän on työnsä ohella opiskellut erikoissairaanhoitajaksi, terveydenhuollon sekä terveystieteiden maisteriksi sekä väitellyt terveystieteiden tohtoriksi. Työelämässä hän on siirtynyt sairaanhoitajan kengistä, opettajan ja kouluttajan kenkiin sekä nyt kansanedustajaksi (sd.

- Elinikäinen oppiminen on itseensä tutustumista koko elämänsä ajan. Tässä asiassa ei koskaan tule täysin oppineeksi, Mäkisalo-Ropponen toteaa.

Venny Snellman – tunnustusapuraha

Sairaanhoitajien koulutussäätiö on jakanut Venny Snellman -tunnustusapurahaa vuodesta 1999 alkaen. Säätiö luo toiminnallaan edellytyksiä hoitotyön ammatillisen osaamisen vahvistamiseen ja hoitotyön koulutukseen tukemalla hoitotieteellistä tutkimusta ja merkittäviä hoitotyön kehittämishankkeita sekä näyttöön perustuvaa hoitotyötä edistäviä hankkeita.

Kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen, merja.makisalo-ropponen(at)eduskunta.fi
Sairaanhoitajien koulutussäätiö, puheenjohtaja Päivi Voutilainen, voutilainenster(at)gmail.com

Merja Mäkisalo-Ropponen on tavattavissa Sairaanhoitajapäivillä, jossa hän torstaina 27.3. klo 13.30 puhuu sairaanhoitajien roolista tulevaisuuden terveydenhuollossa sekä perjantaina 28.3. klo 9.30 paneelissa: Pidä huolta potilaasta – Parempaa hoitoa uusilla tehtävillä.

Suomen sairaanhoitajaliitto ry on merkittävä terveydenhuollon vaikuttaja sairaanhoitajia koskevissa asioissa. Tehtävänämme on kehittää hoitotyötä, antaa ammatillista tukea je edistää sairaanhoitajien asemaa asiantuntijoina. Sairaanhoitajaliittoon kuuluu lähes 50 000 hoitotyön ammattilaista. Joukossamme on sairaanhoitajia, terveydenhoitajia, kätilöitä ja ensihoitajia (AMK).

Sairaanhoitajaliiton konserniin kuuluvat myös koulutus- ja kustannusyhtiö Fioca Oy ja Hoitotyön tutkimussäätiö Hotus.

Sivu päivitetty 27.3.2014