/fi/alasivut/ajankohtaista/muistiliiton-huoli-rahapeliyhteisojen-fuusion-vaikutuksista/

Uusimmat uutiset

Muistiliiton kannanotto 13.3.2015

Huoli rahapeliyhteisöjen fuusion vaikutuksista muistisairaiden ihmisten ja läheisten elämään

Johdanto

Sisäasiainministeriön virkamiestyöryhmä esittää, että Veikkaus Oy:n, Raha-automaattiyhdistys ry:n ja Fintoto Oy:n rahapelitoiminta yhdistetään (ks. mediatiedote). Parlamentaarinen työryhmä yhtyy tähän esitykseen ja esittää vastaavan kirjauksen ottamista uuden hallituksen hallitusohjelmaan.

Ehdotuksen mukaan tuotonjaosta säädettäisiin uudella tuotonjakolailla. Nykyiset edunsaajat ja rahapelien tuottojen käyttö yleishyödyllisiin käyttötarkoituksiin säilyisivät ennallaan. Tuotonjako säädettäisiin kiinteäksi seuraavasti siten, että Veikkaus Oy:n edunsaajat saisivat 53 %, Raha-automaattiyhdistyksen edunsaajat 43 % ja Fintoto Oy:n edunsaajat 4 % rahapelituotoista.

Muistiliiton kannanotto

Muistiliitto ry suhtautuu kriittisesti rahapeliyhteisöjen yhdistämiseen. Muistiliiton hallitus kokouksessaan 13.3.2015 ilmaisi syvän huolensa seuraavista asioista:

Muistisairaita ihmisiä arvioidaan Suomessa olevan noin 150 000 kansallisen muistiohjelman (STM 2012) mukaan. Alzheimerin tauti on yleisin muistisairaus. Edetessään muistisairaus aiheuttaa dementia-oireyhtymän. Läheiset mukaan laskettuna muistisairaudet koskettavat läheisesti yli miljoonaa suomalaista.

Lisätietoja:

Merja Mäkisalo-Ropponen
Muistiliiton puheenjohtaja, kansanedustaja
merja.makisalo-ropponen(at)eduskunta.fi

Eila Okkonen
puh. 09 6226 2010, 040 455 1329
eila.okkonen(at)muistiliitto.fi Muistiliiton kehittäminen, toiminta ja hallinto sekä yhteiskuntasuhteet. Muisti-lehden päätoimittaja.

Kaikki Muistiliiton kannanotot verkkosivuillamme.

Sivu päivitetty 7.6.2015