/fi/alasivut/ajankohtaista/ministeri-huovisen-tavoite-muistiystavallinen-suomi/

Uusimmat uutiset

Ministeri Huovisen tavoite on muistiystävällinen Suomi

Muistiohjelmaa toteutetaan yhteistyössä järjestöjen kanssa

Peruspalveluministeri Susanna Huovinen nosti kansallisen muistiohjelman voimakkaasti esille tervehdyksessään Muistiliiton 25-vuotisjuhlassa 25.5.2013.

Ministeri Huovisen mukaan sosiaali- ja terveysministeriön yhteistyö Muistiliiton kanssa on ensiarvoisen tärkeää muistiohjelman käytännön jalkauttamisessa. Muistiohjelman jalkautus ja toimeenpano kytketään tiiviisti 1.7.2013 voimaantulevan vanhuspalvelulain toimeenpanoon. Muistiohjelmaan on koottu joukko toimenpiteitä, joiden avulla varaudutaan muistisairaiden määrän kasvuun, edistetään aivoterveyttä sekä kehitetään hoito- ja palvelujärjestelmää.

Tervehdyksessään ministeri Huovinen nosti erityisesti esille muistiohjelman asenteisiin vaikuttamisen tavoitteen. Vaikka tieto ja ymmärrys muistisairauksista ja niiden hoitomahdollisuuksista on lisääntynyt nopeasti, edelleen monet muistisairaat kohtaavat hämmennystä ja arkailua arkisessa kanssakäymisessä.

Ministeri Huovinen puolusti puheessaan muistisairaita ihmisiä ja heidän oikeuttaan onnelliseen elämään: ”Haluan osaltani olla muuttamassa tätä asenneilmapiiriä. On tärkeää todeta, että muistisairaat ihmiset ovat yhteiskunnan yhdenvertaisia jäseniä, ja heillä tulee olla mahdollisuus elää onnellista elämää. Tämä edellyttää, että heillä on mahdollisuus saada ajoissa tarvitsemaansa tukea sekä kuntoutumista edistäviä hoitoa ja palveluja.”

Raha-automaattiyhdistys on myöntänyt Muistiliitolle avustusta muistiohjelman toteuttamiseen Muistiliiton järjestökentässä, verkoston koordinointiin ja ohjelman seurantaan. Lisätietoja Muistiliiton muistiohjelmatoiminnasta saa asiantuntija Kirsti Kuusterältä:

Kirsti Kuusterä
asiantuntija, kansallisen muistiohjelman järjestöllinen toteuttaminen
puh. 09 6226 2012, 044 727 7400
kirsti.kuustera(at)muistiliitto.fi Kansallinen muistiohjelma, muistiystävällinen Suomi ja muistisairauksiin liittyvät asenteet, Muistiaktiivit, paikallisen vaikuttamistyön tukeminen.

Sivu päivitetty 7.6.2015