/fi/alasivut/ajankohtaista/maailman-dementialahettilas-nimetty/

Uusimmat uutiset

Maailman dementialähettiläs nimetty

Lontoo, 28.2.2014

Muistiliiton kansainvälinen kattojärjestö Alzheimer's Disease International (ADI) tervehtii vastanimitettyä Maailman dementialähettilästä (World Dementia Envoy), tohtori Dennis Gillingsiä, joka aikoo perustaa Maailman dementianeuvoston (World Dementia Council) keräämään rahaa Alzheimerin taudin tutkimukselle.

Nimityksestä vastasi Iso-Britannian hallitus osana tuoretta muistisairauksiin liittyvää kokonaisuutta, jonka tarkoituksena on varhaistaa muistisairauksien diagnosointia, rahoittaa tutkimusta sekä kannustaa yrityksiä ja palveluntuottajia luomaan yhdessä muistiystävällistä (dementia-friendly) yhteiskuntaa.

Tohtori Gillings on mailman laajimman biofarmaseuttisten kehittämispalveluiden tuottajan, Quintilesin, perustaja, ja on toiminut konsulttina lukuisille yrityksille ja terveysalan organisaatioille.

Muistisairauksien mailmanlaajuisen äänen kantajana ADI toivoo Maailman dementialähettilään luovan uusia maailmanlaajuisia rahoitusväyliä ja ylläpitävän tärkeitä yhteistyöverkostoja.

Marc Wortmann, Alzheimer's Disease Internationalin toiminnanjohtaja, kommentoi:

"ADI on tyytyväinen Iso-Britannian hallinnon toimenpiteisiin muistisairauksien diagnosoinnin tehostamiseksi ja niihin liityvän stigman vähentämiseksi. Uskomme, että oikea-aikainen diagnoosi sekä muistiystävällisen yhteiskunnan rakentaminen tulee vaikuttamaan muistisairaiden ihmisten ja heidän läheistensä jokapäiväiseen elämään. Pysäyttääksemme muistisairauksien määrän kasvun tarvitsemme huomattavasti korkeampia tutkimusbudjetteja, kuten esimerkiksi syövällä ja AIDSilla on ollut. Lähettilään nimeäminen ja Maailman dementianeuvoston perustaminen tehostavat tutkimusta ja innovaatioita ja toivottavasti lisäävät valtakunnallisia rahoitusmahdollisuuksia, kannustavat kansalaisia tukemaan maailman muistijärjestöjä taloudellisesti, sekä tavoittavat uusia yhteistyökumppaneita."

ADI jatkaa jäsenjärjestöjensä parissa ja nyt nimetyn lähettilään rinnalla maailmanlaajuista työtään tutkimuksen, muistiystävällisten yhteiskuntien, tietoisuuden lisäämisen sekä terveys- ja sosiaalipalvelujen kehittämiseksi.

Lisätietoja:

Anastasia Psoma, Project Officer