/fi/alasivut/ajankohtaista/maailman-alzheimer-kuukausi-alkaa1/

Uusimmat uutiset

Maailman Alzheimer-kuukausi alkaa

Maailman Alzheimer-kuukautta vietetään tänä vuonna syyskuussa jo viidettä kertaa. Tänä vuonna teemana on Remember me – Muista minut. Teemakuukauden takana on Muistiliiton kansainvälinen kattojärjestö, Alzheimer's Disease International (ADI).

ADIn terveiset:

Maailman Alzheimer-kuukautena kampanjoidaan maailmanlaajuisesti muistisairauksien tunnettuuden edistämiseksi ja niihin liittyvän stigman hälventämiseksi. Muisti- ja Alzheimer-järjestöt järjestävät syyskuussa tapahtumia ja tekevät vaikuttamistyötä ympäri maailman tavoitteenaan muistisairaiden ihmisten hyvä elämä.

Maailman Alzheimer-kuukausi muistuttaa myös tällä hetkellä maailmassa olevista 47 miljoonasta muistisairaasta ihmisestä ja heidän läheisestään sekä kehottaa suomaan hetken jo edesmenneiden muistisairaiden läheistemme muisteluun.

Vaikka edistystä tapahtuu, on muistisairauksiin liittyvä stigma ja virheelliset ennakkoluulot edelleen maailmanlaajuinen ongelma. Yhä useammalla valtiolla on jo muisti-/dementiastrategia (Suomen muistiohjelma (STM 2012) luettavissa täällä) ja globaalia toimintasuunnitelmaa kaavaillaan Maailman terveysjärjestö WHO:n yleiskokoukseen 2017.

Joka kolmas sekunti yksi ihminen maailmassa sairastuu muistisairauteen. Ole mukana Maailman Alzheimer-kuukauden vietossa ja anna äänesi muistisairauksille. Tutustu ADI:n kampanjasivuihin ja käytä sosiaalisessa mediassa aihetunnisteita #RememberMe ja #WAM2016 levittäessäsi tietoa muistisairauksista ja kertoessasi omista kokemuksistasi.

Lähde: ADI 1.9.2016

Kuukausi huipentuu Maailman Alzheimer-päivään 21.9., jonka ympärillä Suomessa vietetään myös Muistiviikkoa (vk 38). Muistiviikon teemana on tänä vuonna Oikeus hyvään elämään kotiympäristössä.

Lisätietoja:

Sivu päivitetty 2.9.2016