/fi/alasivut/ajankohtaista/laatusuositus-hyvan-ikaantymisen-turvaamiseksi-ja-palvelujen-parantamiseksi-julkaistu/

Uusimmat uutiset

Laatusuositus hyvän ikääntymisen turvaamiseksi ja palvelujen parantamiseksi julkaistu

Sosiaali- ja terveysministeriö ja Suomen Kuntaliitto ovat antaneet laatusuosituksen hyvän ikääntymisen turvaamiseksi ja palvelujen parantamiseksi (2017-2019). Laatusuosituksen tarkoituksena on tukea vanhuspalvelulain toimeenpanoa.

Suositus on tarkoitettu ensisijaisesti iäkkäiden palvelujen kehittämisen ja arvioinnin tueksi kuntien, sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistoiminta-alueiden ja maakuntien päättäjille ja johdolle. Lisäksi sitä voivat hyödyntää oman toimintansa suunnittelussa ja arvioinnissa monet muutkin tahot, kuten sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottajat, alan ammattilaiset ja kolmannen sektorin toimijat.

Laatusuosituksen tavoitteena on sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävä iäkkäiden palvelujen järjestelmä. Tämä edellyttää nykyisenkaltaisen palvelujärjestelmän uudistamista, ja onnistunut rakennemuutos vaatii sekä palvelujen sisällöllistä uudistamista että ikääntyneiden parissa toimivien osaamisen kehittämistä.

Laatusuosituksen keskeiset sisällöt ovat:

1. Turvataan yhdessä mahdollisimman toimintakykyistä ikääntymistä
  2. Asiakas- ja palveluohjaus keskiöön
  3. Laadulla on tekijänsä
  4. Ikäystävällinen palvelujen rakenne
  5. Teknologiasta kaikki irti

Muistihäiriöt ja muistisairaat ihmiset on nostettu omana erityisryhmänään esille muutamassa kohdassa:

Tuore laatusuositus on valmisteltu laajapohjaisessa työryhmässä, ja sen valmistelun aikana on kuultu asiantuntijoita. Muistiliitto on ollut mukana laatusuositusta valmistelevissa keskusteluissa ja antanut asiaa koskevan lausunnon (lue lausunto täältä).

Sosiaali- ja terveysministeriö ja Suomen Kuntaliitto ovat antaneet iäkkäiden ihmisten palvelujen kehittämistä koskevan laatusuosituksen aiemmin vuosina 2001, 2008 ja 2013. Nyt julkaistu laatusuositus ottaa huomioon ohjaus- ja toimintaympäristössä meneillään olevat muutokset sekä hallitusohjelman ja julkisen talouden suunnitelman tavoitteet, ja se on voimassa vuoden 2019 loppuun.

Lisätietoja:

Anna Valkeajoki
juridinen asiantuntija, Arjen asiamies -hanke
puh. 09 6226 2030, 044 727 7404
anna.valkeajoki(at)muistiliitto.fi Arjen asiamies -hankkeen juridinen sisältö ja neuvonta.

Sivu päivitetty 30.6.2017