/fi/alasivut/ajankohtaista/kaikki-huusivat-etta-terveisia-kotkasta/

Uusimmat uutiset

Kaikki huusi, että terveisiä Kotkasta!

Mitä yhteistä on Karhulan Jokipuistolla ja Kreetalaisella Kato Staloksen kylällä? Näitä kahta kaunista seutua yhdistää nyt myös Välitä! -kävelytapahtuma.

Kotkan Seudun Muistiyhdistys ry teki ensimmäisen matkansa Kreikkaan, Kreetan saarelle toukokuussa 2011. Matkaan osallistui tuolloin 36 jäsentä. Matka onnistui hyvin.

Jäsenistön toiveita kartoitettuamme teimme uuden matkan Kreetalle syksyn valtakunnallisella muistiviikolla 2013. Nyt osallistujia oli 30, joista hallituksen jäseniä 5. Matkaan lähdimme Kotkasta aamuyöllä 15.9.13. Matka lentoasemalle sujui yhteiskuljetuksella iloisella ja odottavalla mielellä. Perillä Kreetalla aurinko ja helteinen sää hellivät meitä koko viikon, ja merivesikin oli todella uimalämpöistä.

Matkatoimisto oli varannut meille linja-auton ja kuljettajan saarikierrosta varten. Opasta emme tarvinneet, koska ryhmässämme oli mukana kreikankielen taitoinen, useita kertoja vuosikymmenten aikana saarella matkaillut jäsen. Reittimme kulki etelään kohti Valkoisia vuoria, Imbrosin rotkon reunaa mukaillen. Mieleen jäi levähdyspaikka, josta oli huikeat näkymät sekä alas rotkoon että etelässä siintävään Libyanmereen.

Hóra Sfakíon on pieni sataman ympärille muodostunut kylä. Siellä pidimme ruokailu- ja uimatauon. Ranta oli haastava kivipohjansa takia, ja aallotkaan eivät olleet aivan pieniä. Huima kokemus!

Matkamme jatkui Frangokastéllon linnakkeen ohi kohti Rethimnonin kaupunkia. Siellä meillä oli aikaa tutustua vanhaan kaupunkiin. Täältä suuntasimme kohti Kalívesin rantakylään, jossa nautimme aidon kreetalaisen illallisen. Päivä oli raskas, mutta onnistunut ja mieleenpainuva.

Koska kyseessä oli muistiviikko, olimme sopineet, että järjestämme Välitä -kävelytapahtumat yhteistyössä Kymenlaakson Muistiluotsin kanssa. Tapahtuma järjestettiin samanaikaisesti sekä Kotkassa että Kreetalla. Starttasimme Kotkassa Karhulan Jokipuistossa ja Kreetalla Kato Staloksen kylässä torstaina 19.9 klo 10. Kotkassa vesisateesta huolimatta osallistujia oli paikalla 17. Kreetalla maaston mäkisyydestä johtuen osallistujia oli 22. Molemmissa tapahtumissa käsiteltiin myös muistiviikon Välitä-Muista teemaa.

Kotkan Seudun Muistiyhdistys ry on pieni, mutta pirteä. Juhlimme viime joulukuussa yhdistyksemme 20 -vuotista taivalta. Jäsenmäärämme suunta on ollut kasvava, mikä näkyy myös jäseniltojemme osallistujien määrässä.

Vielä palataksemme Kreetan onnistuneeseen matkaan, se tuskin jää yhdistyksemme viimeiseksi.

Kotkan Seudun Muistiyhdistys ry

Kotkan Seudun muistiyhdistys ry on tehnyt 2014 syyskuussa myös onnistuneen Kreetan matkan Plataniaksen kylään ja suunnitteilla syksylle vuodelle 2015 matka Rethymnoniin.

Kreetalla Kävelytapahtuman alkamassa.JPG

Kävelytapahtumaan osallistujia tutustumassa istutettaviin kasveihin.jpg

Sivu päivitetty 20.11.2014