/fi/alasivut/ajankohtaista/ikaantyvan-vaeston-tarpeisiin-vastattava/

Uusimmat uutiset

Ikääntyvän väestön tarpeisiin vastattava

Ikääntyminen vaikuttaa monin tavoin sekä yksilöön että koko yhteiskuntaan. Sen vaikutukset terveyspalveluihin, työelämään, toimeentuloon ja hyvinvointiin ovat laajoja. Ikääntymisen mukanaan tuomista haasteista puhutaan, mutta niihin ei osata laajamittaisesti vastata, huomauttaa OECD:n tuore raportti.

Suomi on OECD-maiden kärkipäässä iäkkäiden ihmisten määrän sekä niin sanotun huoltosuhteen suhteen. Ikääntymisen myötä muistisairaiden ihmisten määrä kasvaa, mikä tuo omat kehittämistarpeensa palvelujärjestelmälle. OECD:n raportissa muistutetaan, että muistisairauksiin liittyvän osaamisen on oltava vahvaa ja muistisairaille ihmisille tarjottavien sosiaali- ja terveyspalvelujen vahvemmin koordinoituja.

Lisätietoja:

Sivu päivitetty 26.1.2016