/fi/alasivut/ajankohtaista/hjarnhalsosam-en-hjarnhalsosam-smarttelefonsapplikation/

Uusimmat uutiset

Hjärnhälsosam!

En smarttelefonsapplikation som är hälsosam för hjärnan

Hjärnhälsosam! är Finlands första hjärnhälsoapplikation, som passar till alla åldrar. Applikationen lanserades på finska i mars med namnet Aivoterveydeksi!, och den har laddats ner redan mer än 5000 gånger.

I Hjärnhälsosam!-applikationen finns de bästa tipsen för en hälsosam vardag för din hjärna behändigt i fickformat. Den innehåller information om hjärnhälsa, spel som aktiverar hjärnan samt en minneskonditionskalender som uppmuntrar dig att ta hand om minnet. Applikationen berättar även om minnets funktion och förebyggandet av minnessjukdomar samt stöder dig att minska risken att insjukna i en minnessjukdom genom val som är hälsosamma för din hjärna.

Hjärnhälsosam!-applikationen finns tillgänglig för iOS-apparater. Den är planerad och förverkligad i samarbete av Alzheimer Centralförbundet, Esbo och Grankulla Minnesförening och webutvecklare Perry Mitchell.

Ifall du tidigare laddat ner Aivoterveydeksi!-applikationen, fungerar den svenskspråkiga applikationen automatiskt, när apparatens språk ställs in till svenska.

Mer information:

Sivu päivitetty 8.12.2015