/fi/alasivut/ajankohtaista/ennakoi-viisaasti/

Uusimmat uutiset

Ennakoi viisaasti

Muistiliitto kannustaa ihmisiä ja erityisesti muistisairauteen sairastuneita ennakoivaan elämän suunnitteluun (ks. myös Muistiliiton rooli muistisairaan oikeuksien edistämisessä 2.11.2016). Tämä tarkoittaa muun muassa hoitotahdon ja edunvalvontavaltuutuksen kirjaamista. Käytännössä mainitut dokumentit varmistavat sen, että esimerkiksi muistisairaan ihmisen hoitoon ja omaisuuteen liittyvät päätökset tehdään hänen omia toiveitaan kunnioittaen silloinkin, kun hän ei itse pysty niitä lausumaan.

Hoitotahdon ja edunvalvontavaltuutuksen malleja on tarjolla lukuisia. Koska muistisairaiden ja muistiperheiden elämäntilanteet ovat keskenään hyvin erilaisia, myös nämä dokumentit tulisi aina tehdä omiin tarpeisiin räätälöiden ja aiheeseen huolella tutustuen. Mitään mallia ei siis kannata ottaa harkitsematta omaan käyttöön, vaan asiaa tulee aina rauhassa pohtia.

Omia toiveitaan voi miettiä tutustumalla Muistiliiton verkkosivuilta löytyviin hoitotahdon ja edunvalvontavaltuutuksen mallipohjiin. Sen lisäksi Muistiliitto suosittelee, että erityisesti edunvalvontavaltuutuksen tekemisen tukena hyödynnetään asiantuntevaa juridista asiantuntijaa.

- Kun ammattilainen laatii edunvalvontavaltuutuksen, tulee asiakirjasta paitsi omien tarpeiden mukainen, myös juridisesti pätevä. Oikeusapua valtakirjojen laatimiseen saa muun muassa oikeusaputoimistoista, pankeista tai yksityisiltä asianajotoimistoilta. Heidän osaamisensa hyödyntäminen on erinomainen satsaus omaan tulevaisuuteen, sanoo Muistiliiton järjestöjohtaja Anna Tamminen

Lisätietoja:

Anna Tamminen
järjestöjohtaja
puh. 09 6226 2011, 040 455 1330
anna.tamminen(at)muistiliitto.fi Järjestö- ja aluetyön kehittäminen ja johtaminen, jäsenpalvelujen kehittäminen.

Sivu päivitetty 12.11.2016