/fi/alasivut/ajankohtaista/alzheimer-europen-tuoreita-julkaisuja/

Uusimmat uutiset

Alzheimer Europen tuoreita julkaisuja

Muistiliiton eurooppalainen kattojärjestö Alzheimer Europen tuoreimmissa julkaisuissa tartutaan eettisiin kysymyksiin, vertaillaan muistisairaiden ihmisten hoitopolkuja eri Euroopan maissa ja luodaan ohjeistukset inkontinenssin hyvään hoitoon.

Raportti eettisistä kysymyksistä

Muistisairauksiin liittyy monia eettisiä kysymyksiä, joita joutuvat kohtaamaan sekä muistisairauksiin sairastuneet että heitä hoitavat henkilöt. Milloin ja kenelle sairaudesta voi kertoa? Voiko lääketutkimuksiin osallistumisesta tehdä perustellun päätöksen ja herättävätkö tutkimukset turhaa toivoa? Miten hoivassa ja huolenpidossa löydetään tasapaino itsemääräämisoikeuden, turvallisuuden ja riskien välillä? Esimerkiksi näitä kysymyksiä käsitellään Alzheimer Europen eettisiä kysymyksiä koskevassa raportissa.

Raportti on laadittu Euroopan laajuisessa työryhmässä, jossa Suomesta ovat olleet mukana Anneli Sarvimäki (dosentti, FT, esh) ja Muistiliiton toiminnanjohtaja, FT Eila Okkonen.

Lue koko raportti (englanniksi) täältä.

2014 vuosikirja – kotona asuvien muistisairaiden ihmisten hoitopolut

Vuosikirjassa kuvataan ja vertaillaan kotona asuvan muistisairaan ihmisen hoitopolkua kolmessakymmenessä eurooppalaisessa maassa. Tiedot on kerätty kansallisten muistiliittojen kautta. Raportissa todetaan, että hoitopolut ovat monimutkaisia, ja oikea-aikaista tai oikeanlaista hoitoa ja tukea ei ole aina saatavilla. Toisaalta eurooppalaisen vertailun pohjalta näyttää siltä, että eri tilanteisiin ja yhteiskuntiin sopivat erilaiset toimintamallit.

Lue koko vuosikirja (englanniksi) täältä.

Inkontinenssin hyvä hoito - suosituksia

Kotona asuvien muistisairaiden ihmisten inkontinenssiin perehtyvä raportti tarjoaa selkeitä suosituksia vähän tutkittuun, mutta arjessa merkittävään, aiheeseen. Kotona asuvien kohdalla hyvä inkontinenssin hoito vaatii pitkäaikaista ammattilaisten ja omaisten apua. Hoidossa on huomioitava inkontinenssin ennaltaehkäisy, perusteellinen ongelman arviointi, ympäristöön ja käyttäytymiseen liittyvät tekijät, apuvälineiden- ja tuotteiden sekä lääketieteellisten interventioiden tarve. Raportti on suunnattu niin muistisairaille ihmisille, heidän omaisilleen, terveys- ja sosiaalialan ammattilaisille kuin poliittisille päättäjillekin.

Lue koko raportti (englanniksi) täältä.

Sivu päivitetty 12.1.2015