/fi/aivot-ja-muisti/muistin-toiminta/ian-vaikutukset-muistiin/

Iän vaikutukset muistiin

Ikääntyminen ei vie muistia eikä kadota opittuja tietoja mielestä!

Iäkkään ihmisen aivot painavat vain hiukan (n. 8 %) nuoren aikuisen aivoja vähemmän. Painon vähentyminen johtuu hermosolujen häviämisestä. Siitä huolimatta solujen väliset yhteydet voivat lisääntyä, mikä tekee aivoista toimintakykyiset ja viisaat.

Ikääntymisen vaikutukset muistin toimintaan näkyvät vahvimmin työ- ja tapahtumamuistin alueilla. Tapahtumamuisti heikkenee jo nuoresta aikuisuudesta alkaen, mutta ajallisesti ja määrällisesti rajallinen työmuisti hidastuu ikääntymisen vaikutuksesta huomattavasti myöhemmin. Iän vaikutus näkyy erityisesti tilanteissa, jotka vaativat nopeaa reagointia ja mieleen painamista.

Uusien asioiden opettelu vaatii usein hiukan enemmän keskittymistä ja kertaamista kuin nuorempana. Toisaalta uuden oppimisessa asioita yhdistellään aivoissa jo oleviin tietoihin hyödyntäen elämän varrella kertynyttä kokemusta. Siksi iäkkäämmät ihmiset voivat hahmottaa monimutkaisia asiakokonaisuuksia nuoria paremmin.

Vaikka ikääntyminen vaikuttaakin muistin toimintaan, yksilölliset erot ovat suuria. Joillain muutokset voivat näkyä jo ennen vanhuusikää ja toisilla muutoksia voi olla vaikea havaita hyvin iäkkäänäkään. Aivoja tulee aktivoida ja pitää virkeinä ikävaiheista ja muuttuvista elämäntilanteista riippumatta.

Sivu päivitetty 2.9.2013