/fi/aivot-ja-muisti/aivoterveys/ruoki-aivoja/

Vertaistukea tarjolla

Tukea muistisairaan läheiselle:

Vertaislinja-tukipuhelin

p. 0800 9 6000

(maksuton, joka päivä klo 17-21)

 

Keskusteluja muistisairaille ja läheisille verkossa:

Vertaislinja-keskustelupalsta

 

Toimintaa ja tukea kaikille

muistiyhdistyksissä

 

Liity jäseneksi

Ruoki aivoja

Aivot ja muisti nauttivat terveellisistä eväistä. Säännöllinen ja monipuolinen ruokavalio takaa aivoille kaiken tarpeellisen. Muun muassa kasviksista, hedelmistä, kasviöljyistä ja kalasta koostuva ruokavalio sisältää aivoverisuonia ja sydäntä suojaavia ravintoaineita ja vitamiineja, jotka auttavat myös aivoja voimaan hyvin.

Aivot tarvitsevat riittävästi rasvoja, mutta niiden laatua kannattaa tarkkailla. Runsas tyydyttyneiden rasvojen saanti on haitallista, sillä se voi aiheuttaa valtimoiden ahtautumista myös aivoissa. Kalasta, kasviöljyistä ja pähkinöistä saatu rasva sen sijaan on terveellistä.

Vaikka usein uutisoidaan esimerkiksi marjojen aivoterveellisistä vaikutuksista, ei mikään yksittäinen ruoka-aine valitettavasti toimi poppakonstina muistisairauksia vastaan. Ravitsemuksen merkitys muistin hellijänä on kuitenkin kiistaton. Herkuttelu ja nautintokin tekee aivoille hyvää, mutta hyvät ja terveelliset arjen valinnat pitävät aivot vireinä.

Sivu päivitetty 19.12.2016

MUISTILIITTO RY
Pasilanraitio 9 B, 7.krs
00240 Helsinki 

Puhelin 09 6226 200 
Sähköposti toimisto(at)muistiliitto.fi
Tarkemmat yhteystiedot »

Muistiliitto ry on vuonna 1988 perustettu kansanterveys-, potilas- ja omaisjärjestö. Toiminnan tarkoituksena on edistää tämän kohderyhmän elämänlaadun ja hyvinvoinnin yleisiä edellytyksiä. Muistiliitolla on 44 jäsenyhdistystä ympäri Suomen.

Muistiliitto ry rekisteriseloste (pdf)