/fi/aivot-ja-muisti/aivoterveys/aktivoi-ja-lepuuta/aivot-kuntoon-kulttuurilla/

Aivot kuntoon kulttuurilla!

Sosiaalisesta yhdessäolosta ja mielekkäistä, iloa ja aivojumppaakin tuottavista kulttuuriharrastuksista nauttiminen edistää aivoterveyttä ja pienentää riskiä sairastua etenevään muistisairauteen.

Taide ja kulttuuri eivät ole pelkästään korkeakulttuuria, sillä ne voi tuoda lähelle ja arkeen, jokaiselle sopivaksi. Tunteita ja muistoja voi elää taiteen ja kulttuurin keinoin, ja kulttuuria voi havainnoida hiljaa, nauttia ja vain katsella, kuunnella ja tuntea. Lisäksi se on mitä parhain alusta sosiaaliselle vuorovaikutukselle ja yhdessäololle.

Kulttuurista hyötyvät ja saavat iloa paitsi kaikenikäiset terveet ihmiset, myös he, joilla muistitoiminnot ovat jo alkaneet heikentyä. Muistisairaatkin ihmiset voivat kohentaa toimintakykyään aktiivisella toiminnalla ja kulttuuriharrastuksilla. Kulttuuri tarjoaa mahdollisuuksia paitsi iloon ja yleiseen hyvinvointiin, myös onnistumisen kokemuksiin sekä aktiivisena yhteiskunnan jäsenenä toimimiseen.

Harrastusten ja toiminnan avulla muistisairas ihminen saa purettua toiminnallisuuttaan ja kokea onnistumisen kokemuksia. Tekeminen ja puuhailu voivat rauhoittaa muistisairaan ihmisen iltoja ja yöunta sekä tuoda rytmiä ja mielekkyyttä arkeen.

Koska kulttuuri on terminä laaja ja moninainen, voi sen sisältä löytää mielekästä tekemistä ja nautintoa myös sairauden vaikeassa vaiheessa oleville. Katselu, kuuntelu, kosketus ja muut elämykset ovat tärkeitä silloinkin, kun aktiivinen osallistuminen ei enää onnistu. Kulttuuria voidaan näin tuoda kaikille – ja jokaisella on siihen oikeus!

Kurkista Muistiliiton Aivoterveelliset kulttuurisuositukset ja löydä oma palanen taiteen kakusta! Taide-ilottelun pariin pääset vaikkapa kurkistamalla Muistiliiton virtuaaliseen Galleriaan. Merkitse aivoja aktivoivat ja iloa tuovat harrastukset Muistikuntokorttiin - lisäpisteitä saat, kun harrastat kulttuuria yhdessä muistisairaan läheisesi kanssa. Kutsu siis sähköisellä Kaappaa kaveri -kortilla ystäväsi ja sukulaisesi mukaan virkistämään aivoja!

Haaste

Haastamme JUURI SINUT harrastamaan kulttuuria muistisi hyväksi! Aivot nauttivat kulttuurista ja taiteesta, uudesta ja piristävästä, tekemisestä ja nautiskelusta.

Tee päivän hyvä työ ja tarjoa seuraa tutulle - tai miksei tuntemattomallekin - muistisairaalle! Ilonpilkahdukset ja arjen hyvät hetket ovat tärkeitä jokaiselle, mutta moni muistisairas ihminen tarvitsee tukea ja seuraa kulttuuririentoihin ja aivojen hellimiseen. SINUA tarvitaan välittämään. Kurkista ideoita ja vinkkejä tapahtumakalenteristamme.

Sivu päivitetty 1.6.2017