/fi/aivot-ja-muisti/aivoterveys/aktivoi-ja-lepuuta/

Aktivoi ja lepuuta

Käytä aivojasi!

Älylliset haasteet ja aktiivinen sosiaalinen elämä luovat uusia hermosolujen yhteyksiä ja vaikuttavat siten positiivisesti muistiin. Hyvin verkottuneet aivot ovat vastustuskykyisemmät muistisairauksien aiheuttamille muutoksille.

Aivot rakastavat kulttuuria, palapelejä, musiikkia, opiskelua, lukemista ja rutiineista poikkeamista – kaikkea, missä ne joutuvat jumppaamaan hermosolujaan. Tärkeää on tekemisen säännöllisyys, mielekkyys ja ilo. Kannattaa siis valita harrastuksia, jotka samalla piristävät mieltä.

Laita aivot töihin:

• Lataa älypuhelimeesi Aivoterveydeksi!-sovellus ja anna muistillesi purtavaa päivittäin
  • Jumppaa muistia säännöllisesti ja merkitse aktiiviset tuokiot Muistikuntokorttiin
  • Kutsu kaveri kulttuuriharrastuksiin sähköisellä Kaappaa kaveri -kortilla
  • Treenaa aivojasi: pelaa shakkia, sudokua, muistipelejä, kokoa palapelejä tai tee ristisanatehtäviä
  • Poikkea rutiineista: kävele uutta reittiä, tee aamutoimet uudessa järjestyksessä
  • Käytä aistejasi uudella tavalla: kirjoita toisella kädellä tai laske kolikoita tunnustelemalla
  • Lue kirja ja keskustele lukemastasi jonkun kanssa
  • Avarra maailmaasi kulttuurin avulla: käy teatterissa, museossa, konsertissa tai taidenäyttelyssä
  • Elvytä vanha harrastus tai aloita uusi – opiskele kieli, päätä joskus aloittamasi neule, kaiva lenkkarit kaapista ja suuntaa ulos, opettele soittamaan jotain instrumenttia tai liity kuoroon, aloita teatteriharrastus ja tutustu ennakkoluulottomasti uusiin ihmisiin

Nuku tarpeeksi!

Paitsi haasteita, aivot rakastavat myös lekottelua. Hyvä ja riittävä uni on aivojen toiminnan edellytys sekä oppimisen että muistin kannalta. Päivällä opitut tiedot ja taidot tallentuvat unen aikana pitkäkestoiseen muistiin.

Univajeen seurauksena vireystila, keskittymiskyky ja tarkkaavaisuus heikentyvät, jolloin onnettomuus- ja virheriski kasvaa. Muistaminen, uuden oppiminen ja luova toiminta vaikeutuvat, kun aivot ovat väsyneet. Jatkuva unenpuute voi aiheuttaa muistihäiriöitä.

Unilääkkeistä voi lyhytkestoisesti olla apua, mutta niiden käyttö myös omalta osaltaan vaikeuttaa oppimista ja muistin toimintaa.

On hyvä painaa mieleen ns. kahdeksan tunnin sääntö: vuorokaudesta 8h lepoa, 8h työtä ja 8h mielekästä vapaa-aikaa. Jos työ rasittaa aivoja, on niitä vapaalla hyvä lepuuttaa. Jos taas työ on rutiininomaista tai fyysistä, on vapaa-ajalla hyvä jumpata aivoja vaikka ristikoilla - millä tahansa haastavalla ja aktivoivalla tekemisellä.

Sivu päivitetty 1.6.2017